Het is 14:02, er gaat een schok door het huis, BeReal geeft een push bericht dat het tijd is om binnen twee minuten een foto te maken. De vrienden van mijn dochter zoeken snel een plekje om een foto te maken van wat ze op dat moment aan het doen zijn. Maar ook ik doe inmiddels mee en fotografeer mijn thuiswerkplek. Enkele momenten later druppelen de beelden in de app binnen van de collega’s en vrienden die ik volg.
De social media app BeReal staat al maanden bovenaan de downloadlijstjes van Apple en Android, maar pas sinds kort dringt de app door tot het grote publiek. Wat maakt de app zo populair, en wat kunnen wij er van leren in de branche?
Hoe werkt de social media app BeReal?
Even de achtergrond voor iedereen die de app nog niet kent. 1 moment per dag krijg je een notificatie om binnen twee minuten een foto te maken. Dat kan dus in de ochtend zijn, terwijl je aan het eten bent of in de avond als je net in bed ligt. Je maakt een foto met de camera aan de voor- én achterkant van je toestel, dus praktisch je hele omgeving is te zien.
Alleen als je zelf een foto gemaakt hebt, kun je de foto’s van je vrienden zien. Alleen kijken is er dus niet bij, je moet meedoen om de app te kunnen gebruiken. Je kunt van je vrienden overigens alleen de foto’s van die dag zien, niet terugkijken. De foto’s geven een korte blik in elkaars leven, zonder zorgvuldig van tevoren het beeld te plannen met poses en filters. Je kunt wel op een later moment een foto posten, maar dan is het te zien dat je te laat was.
De stijgende populariteit van BeReal
Onder jongeren is de app op dit moment ongekend populair. We zouden er een hele sociale analyse op los kunnen laten: jongeren die behoefte hebben aan echtheid, die de filters en nepwereld van Instagram zat zijn. Het gebruik van de netwerken van Facebook daalde immers al maanden. Maar aan de andere kant zijn SnapChat en TikTok juist enorm populair, en dat bestaat voornamelijk uit zeer veel filters en AR mogelijkheden. Het is dus grotendeels ook een hype waar veel mensen aan mee willen doen.
Doordat je alleen kunt kijken als je zelf een foto post, krijg je dagelijks een stroom foto’s van je bekenden, iets wat op andere netwerken sterk aan het dalen is.
Waar jongeren een stuk minder moeite mee lijken te hebben, is het delen van hun privacy. Ze zijn opgegroeid in een open wereld waarin veel gedeeld wordt. Elkaar toegang geven tot school cijferlijsten in bijvoorbeeld de app Magister is niet uitzonderlijk. Net als elkaars locatie continu volgen via Snapchat.
En ze nemen vaak hun ouders er in mee. Allereerst omdat ouders mee willen kijken op het kanaal waar hun kinderen actief zijn. Vervolgens zie je dat ouders het kanaal zelf ook veel gaan gebruiken. TikTok is momenteel het meest gebruikte videokanaal qua tijd, ook boven de 20.
Wat kunnen we er dan zakelijk van leren?
Het eerlijk en puur zijn is krachtig op bepaalde kanalen. Maar kies wel het juiste kanaal. Die schitterende ondergaande zon, terwijl je een mooie buitenactiviteit hebt? Doe je best voor een mooie foto op Instagram. Maar het opruimen van de kidsclub na een wilde ochtend? Zet de rommel gerust op TikTok met het aanstekelijke “cleanup” muziekje eronder. Ook “achter de schermen” beelden zijn heel geschikt voor je TikTok-kanaal, er zijn daar genoeg leuke trends om op in te haken.
Een goed voorbeeld is Duinrell, met inmiddels meer dan 10 miljoen likes op TikTok.
Voor de recreatiewereld zijn jongeren niet direct de beslissers, maar wel vaak indirect. Een goede marketing gericht op deze doelgroep is dus heel erg belangrijk. Aanwezigheid op TikTok is bijna een must op dit moment. Maar moet je nu al op BeReal actief zijn?
Allereerst is het de vraag of BeReal een blijvertje is. De app is nu vooral goed in het verzamelen van kijkers, maar voor een korte tijd. Gedurende de dag kun je de foto’s van je volgers bekijken, maar altijd voor een beperkte tijd. BeReal heeft dus snel meer gebruikers nodig voor meer tijd in de app. Daarnaast is het idee erg simpel, en een koud kunstje voor Instagram en Snapchat om toe te voegen. De vraag is dus of 1 foto per dag voldoende blijft voor een nieuw netwerk, de tijd zal het leren.
Zou je met BeReal moeten starten?
Ja! Start vooral eerst zelf met een privé account om er ervaring mee op te doen. Volg vrienden en kijk wat er zoal gebeurt. Het BeReal account is gekoppeld aan een mobiel nummer, voor een bedrijfsaccount moet je dus wel een eigen mobiel nummer hebben. Maak het aan en zorg snel voor veel volgers uit je doelgroep. De discover functie geeft mensen de mogelijkheid om partijen te volgen die door hun vrienden gevolgd worden, dit zorgt voor wat organische promotie. Maar kondig het ook aan op je park en via andere social kanalen.
Nog niet veel partijen zijn actief op het moment, dus daarmee kun je wellicht een voorsprong pakken. In ieder geval bouw je zo ervaring op met deze nieuwe kanalen.
Ook gestart? Volg ons in ieder geval op https://bere.al/redonlinemarketing
Het bericht Wees echt! Wat kunnen we leren van de populaire app BeReal? verscheen eerst op RED Online Marketing Dutch.