Klimaatneutraal vliegen, het lijkt nog een utopie en behoorlijk paradoxaal als je weet hoeveel energie er nodig is om een kist van tientallen tonnen tien kilometer de lucht in te jagen met snelheden die de 1000 kilometer per uur aantikken. Toch wordt er door door de luchtvaartindustrie volop aan gewerkt. Zij weten immers ook wel dat met de huidige klimaatdoelen ook het vliegen anders – duurzamer – georganiseerd moet worden.
De ontwikkeling van elektrisch aangedreven toestellen is een van die veranderingen, maar ook vliegen op waterstof wordt als een serieus ‘groen’ alternatief gezien. Vandaag heeft Rolls-Royce bekend gemaakt dat zij, samen met easyJet, de eerste succesvolle test van een moderne vliegtuigmotor op waterstof uitgevoerd hebben.
Vliegen op waterstof
Voor de test heeft Rolls-Royce een vroeg concept van een demonstratiemotor, eenomgebouwde Rolls-Royce AE 2100-A, gebruikt die met waterstof als primaire brandstof kan werken, in plaats van kerosine. De groene waterstof die gebruikt werd, was duurzaam opgewekt uit wind- en getijdenenergie. Met deze test willen zowel Rolls-Royce als easyJet aantonen dat dat waterstof de CO2-vrije vliegtuigbrandstof van de toekomst kan zijn, op weg naar klimaatneutraal vliegen.
De waterstof straalmotor die Rolls-Royce en easyJet met succes getest hebben.