Opel lanceert in Rüsselsheim de nieuwe Opel Astra Sports Tourer, de stationwagen variant van de Astra hatchback. Maar je mag ook zeggen de opvolger van de Astra stationwagen die een heel alfabet heeft afgewerkt in de jaren tussen 1991 en 2021 met versie namen als de Astra F t/m de Astra K, en altijd met een stationwagen variant. Vanaf die laatste versie (uitgeroepen tot auto van het jaar in 2016) heeft de stationwagen een nieuwe naam, de Tourer. Wat ze gemeen hebben is dat het vrijwel altijd succesnummers waren en wat je direct kunt vertalen in verkochte aantallen.
Die stationwagen, nu dus de Opel Astra Sports Tourer, is zowel populair als gezinsauto als in het zakelijke segment, Wat alle versies gemeen hebben gehad is dat ze betaalbaar waren en ongekend veel ruimte wisten te bieden. Met de Astra Sports Tourer doen ze bij Opel wel hun jasje uit want wat eerst een degelijke, niet sportieve en zelfs een beetje saaie auto’s waren is dat met de introductie van de nieuwe Astra wel even anders.
De nieuwe Opel Astra, en dus ook de nieuwe Astra Sports Tourer is een hypermoderne en strak en fraai gedesignde auto geworden. En dat zou wel eens zo maar een heel nieuw succes kunnen worden. De concurrentie van de Astra Sports Tourer komt vooral vanuit de eigen Stellantis familie. Denk hierbij ook aan de Astra hatchback die zelf al flink wat extra ruimte biedt. En dan is er ook nog het Franse zusje met een zwarte leeuw op de neus. In het algemeen hebben deze stationwagens vooral concurrentie van SUV-modellen. Waar ze het winnen en dat geldt zeker voor deze Astra Tourer is op laadruimte, zeker met een neergeklapte achterbank.
De nieuwe Opel Astra Sports Tourer, een paar centimeter korter en toch ruimer