Kia is begaan met het milieu. De Koreaanse autofabrikant zet met modellen als de Niro en EV6 al geruime tijd grote stappen op het gebied van elektrificatie van auto’s. Maar, Kia vindt dat het nog meer kan, en wil, doen. Een deze week, op World Oceans Day, aangekondigde nieuwe samenwerking is zo’n volgende stap.
Duurzame lifestyle producten
Samen met een viertal start-ups die zich richten op duurzame productie met gerecyclede materialen gaat Kia werken aan de ontwikkeling van duurzame lyfestyle producten. De vier startups, Polyola, Odyssey Innovation, Sieve en Waterhaul, richten zich allemaal op het upcyclen van oceaanafval tot duurzame lifestyle producten. Van surfplanken en -vinnen tot handboards en zonnebrillen.
Dat zijn natuurlijk bepaald geen producten die je standaard in de showroom van een autofabrikant verwacht tegen te komen. Echter, Kia zet zich al langer in voor het milieu. Zo startte het bedrijf enige tijd geleden ook al een wereldwijd partnership met The Ocean Cleanup, de organisatie die oceanen en rivieren van plastic ontdoet en het recyclet.
Afval dat uit de oceanen wordt gevist kan onder andere gerecycled worden tot zonnebrillen.