Het gaat, toch wel redelijk onverwacht, dit jaar heel goed met de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland. In het eerste half jaar zijn, vergeleken met 2022, bijna 50.000 meer auto’s op kenteken gezet, blijkt uit cijfers van Bovag-RAI. Dat is natuurlijk goed nieuws voor de autofabrikanten die de afgelopen jaren de nodige uitdagingen voor de kiezen kregen. Corona, chiptekorten, logistieke problemen en de oorlog in de Oekraïne zorgden ervoor dat de autoverkopen enkele jaren op rij daalden. Nu lijkt het herstel toch wel ingezet. Tot nu toe zijn dit jaar, in Nederland in iede geval, elke maand meer auto’s verkocht dan in 2022.
‘Winnaars’ en ‘verliezers’
Van die aantrekkende verkopen profiteren echter niet álle merken. We weten dat autofabrikanten niet graag geconfronteerd worden met harde cijfers. Feit is wel dat Tesla, Hyundai, Kia, Mazda, Opel, Renault, Skoda, Volvo en Volkswagen het meeste garen spinnen bij de aantrekkende markt voor nieuwe auto’s. Dat betekent natuurlijk ook dat er ‘achterblijvers’ zijn.
Grote merken als Toyota, Peugeot, Ford, Fiat, BMW en Audi zien ook wel een groei, maar die is veel minder sterk dan het gemiddelde en die van de concurrenten. Er zijn zelfs twee toch wel grote automerken die in 2023 tot nu toe minder nieuwe bolides verkochten dan vorig jaar: Mercedes en Citroën.
De Tesla Model Y is de best verkochte auto in het eerste half jaar van 2023 in Nederland.